Slide 1
Slide 1
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

π‘Άπ’Žπ’ˆπ’‚π’‚π’ π’Žπ’†π’• π’‰π’π’π’ˆπ’†π’“ 𝒂𝒍𝒔 𝒋𝒆 π’˜π’Šπ’ 𝒂𝒇𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏
Als je bekend bent met afvallen, ben je ook bekend met honger. Soms kan je maag wel de hele dag knorren. Maar om die kilo’s te verliezen moet je afzien. Maar is dit eigenlijk wel zo? Of is afvallen zonder honger ook mogelijk? Hoe kan je nou dat vervelende hongergevoel verminderen?

𝑾𝒂𝒕 π’ƒπ’†π’•π’†π’Œπ’†π’π’• π’‰π’π’π’ˆπ’†π’“?
In principe is honger een π’ƒπ’Šπ’π’π’π’ˆπ’Šπ’”π’„π’‰ π’”π’Šπ’ˆπ’π’‚π’‚π’. Dit betekent dat je een hongergevoel krijgt wanneer je lichaam behoefte heeft aan eten en een verzadigingsgevoel wanneer je lichaam voldoende heeft gehad. In de praktijk is dit echt niet het geval.

We hebben namelijk door alle soorten diΓ«ten verschillende soorten honger gecreΓ«erd.
Eigenlijk is honger te onderscheiden in twee soorten; β€˜hoofdhonger’ en β€˜buikhonger’. Buikhonger is het biologische signaal wat je lichaam afgeeft. Hoofdhonger is het emotionele signaal van honger. Het is belangrijk om goed het verschil te weten tussen deze twee als je gewicht wil verliezen. Als honger niet je werkelijke probleem is, is eten ook niet de oplossing. Hoofdhonger los je niet op door meer te eten.

𝑲𝒂𝒏 𝒋𝒆 𝒂𝒇𝒗𝒂𝒍𝒍𝒆𝒏 𝒛𝒐𝒏𝒅𝒆𝒓 π’‰π’π’π’ˆπ’†π’“ 𝒕𝒆 π’π’Šπ’‹π’…π’†π’?
Het ideaalbeeld van veel mensen is dat je kan afvallen, zonder honger te lijden. En ook zonder al het lekkers te hoeven laten staan. Maar de meeste diΓ«ten zeggen wat anders. Je mag niet meer al die lekkere taartjes of koekjes. Je volgt een saai dieet, wat elke dag hetzelfde is. Je eet niet voldoendeΒ calorieΓ«n, waardoor je hongergevoel steeds sterker wordt.

Daarom doet Travo Coaching niet aan diΓ«ten. Je mag alles, maar je wil niet alles. Als je eenmaal goed het verschil weet tussen je π’‰π’π’π’‡π’…π’‰π’π’π’ˆπ’†π’“ en je π’ƒπ’–π’Šπ’Œπ’‰π’π’π’ˆπ’†π’“, wil je niet altijd maarΒ suiker- of vetrijke producten eten. Dan heb je ook zin in een salade of een appel. Zo lang je eet wat je wil en je voldoende eet om je lichaam te kunnen onderhouden, zal je geen fysiek of mentaal hongergevoel krijgen. Afvallen zonder honger te lijden is dus zeker mogelijk! Dit gezegd; een beetje honger is logisch als je wil afvallen. Je lichaam moet wennen aan kleinere porties. Het is dus goed nieuws: je lichaam gaat z’n reserves aanspreken. Je kunt een beetje honger best verdragen tot het volgende eetmoment.

π‘»π’Šπ’‘π’” π’π’Ž 𝒋𝒆 π’‰π’π’π’ˆπ’†π’“π’ˆπ’†π’—π’π’†π’ 𝒕𝒆 π’—π’†π’“π’Žπ’Šπ’π’…π’†π’“π’†π’
Heb je toch nog af en toe last van honger en eet je voldoende π’„π’‚π’π’π’“π’Šπ’†π’†Μˆπ’? (Lees hier meer over in mijn post β€˜CalorieΓ«n tellen bij afvallen’)
Probeer dan eens de volgende tips. Deze helpen om je hongergevoel gedurende de dag te verminderen.

𝟏. π‘«π’“π’Šπ’π’Œ π’Žπ’†π’†π’“
Dit is vast de tip die het vaakst wat wordt gegeven. Als je wil afvallen moet je meer water drinken. Maar er zit ook zeker een kern van waarheid in. Hoe meer drinken er in je maag zit, hoe minder eten erbij hoeft voordat er een signaal naar de hersenen gaat dat die vol zit. En een honger gevoel is vaak ook eigenlijk dorst.

𝟐. 𝑬𝒆𝒕 π’Žπ’†π’†π’“ π’†π’Šπ’˜π’Šπ’•π’•π’†π’ 𝒆𝒏 𝒗𝒆𝒛𝒆𝒍𝒔
In combinatie met meer drinken kan je meerΒ eiwittenΒ en vezels eten. Eiwitten geven een langdurig verzadigd gevoel. Vezels trekken vocht aan. Wanneer je dus water drinkt en een vezelrijke maaltijd eet, zal je maag voor langere tijd vol zitten.

πŸ‘. 𝑬𝒆𝒕 π’—π’π’†π’…π’Šπ’π’ˆπ’”π’Žπ’Šπ’…π’…π’†π’π’†π’ π’Žπ’†π’• 𝒗𝒆𝒆𝒍 π’—π’π’π’–π’Žπ’†
Zoals ik net al vertelde gaat het bij buikhonger om het gevuld zijn van je maag. Als deze vol zit, krijgen de hersenen een seintje waardoor je stopt met eten. Als je rond je caloriebudget van de dag zit en nog steeds honger hebt, kan het handig zijn om te switchen naar voedingsmiddelen met veel volume en weinig calorieΓ«n. Denk hierbij bijvoorbeeld aan komkommer. Een hele komkommer bevat maar 25 kcal terwijl een chocoladereep er 421 bevat. Een komkommer neemt meer ruimte in in je maag. Hierdoor blijf je langer vol zitten.

πŸ’. 𝑬𝒆𝒕 𝒗𝒐𝒍𝒅𝒐𝒆𝒏𝒅𝒆 𝒆𝒏 π’“π’†π’ˆπ’†π’π’Žπ’‚π’•π’Šπ’ˆ
Je kan natuurlijk niet de hele dag op een komkommer knagen. Het is belangrijk wel gevarieerd en voldoende te eten om al je belangrijke lichamelijke functies te ondersteunen. Daarnaast kan het helpen om regelmatig te eten. Ons lichaam is heel erg ingesteld op gewoontes. Als jij elke avond voor de tv een zak chips eet, dan krijgt je lichaam als het ware rond die tijd honger. Zodra jij een andere π’ˆπ’†π’˜π’π’π’π’•π’† (Lees hier meer over het veranderen van gewoontes)Β hiervoor in de plaats zet, zal je lichaam hier aan wennen. Ook kan regelmatig etenΒ eetbuienΒ voorkomen.

πŸ“. 𝑷𝒓𝒐𝒃𝒆𝒆𝒓 π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒆𝒕𝒆𝒏
Probeer stil te staan bij je maaltijden en goed te luisteren naar je lichaam
𝑾𝒂𝒕 π’Šπ’” π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒆𝒕𝒆𝒏? Kort samengevat; als je mindful bent, leef je in het hier-en-nu. Afgeleid van het woordΒ mindfulness, betekent het dat je aandacht hebt voor wat je aan het doen bent: eten. Een vaardigheid die steeds zeldzamer wordt in de wereld van sociale media en mobiele telefoons. We hoeven ons geen moment meer te vervelen, met tot gevolg dat we de afleiding ook blijven opzoeken.
Verder betekent mindful eten ook dat je 𝒂𝒂𝒏𝒅𝒂𝒄𝒉𝒕 𝒉𝒆𝒃𝒕 𝒗𝒐𝒐𝒓 π’˜π’‚Μπ’‚Μπ’“π’π’Ž 𝒋𝒆 𝒆𝒆𝒕. Zitten er emoties achter, zoek jeΒ afleiding voor stress, of eet je echt omdat je lichaam honger heeft? Als je bezig gaat met mindful eten, sta je hier bewuster bij stil. Je luistert beter naar je lichaam en eet in de loop van de dag minder.Β  Op deze manier draagt mindful eten ook bij aan het afvallen.
In mijn volgende post zal ik hier meer over schrijven. Ook over hoe je het kan toepassen.

Hierbij laat ik het voor vandaag.
Heeft u nog vragen?
Voel je vrij om me te benaderen via mijn e-mail adres info@travocoaching.nl
Of laat een reactie achter

Met sportieve groet,
Tanno
𝑻𝒓𝒂𝒗𝒐 π‘ͺπ’π’‚π’„π’‰π’Šπ’g

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu