Slide 2
Slide 2
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

π‘΄π’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏
In mijn vorige post vertelde ik over π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒆𝒕𝒆𝒏. In deze post ga ik wat meer vertellen over π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’π’π’†π’”π’” en π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏. Want, wat houdt het nou eigenlijk in?

Je hoort het steeds vaker: leef bewust in het hier en nu. Het klinkt nogal voor de hand liggend (en misschien voor sommige ook wel een beetje β€˜zweverig’), maar toch zijn velen van ons niet bewust bezig met wat we doen, waar we aan denken en hoe we ons voelen. We zijn er met onze gedachten vaak niet helemaal bij, negeren belangrijke signalen van ons lichaam (bijv. hoofdpijn, vermoeidheid) en houden ons vaak bezig met piekeren over toekomstige zaken die misschien niet eens zullen gaan gebeuren. Het maakt ons rusteloos, gestrest en soms angstig.

π‘΄π’Šπ’π’…π’‡π’–π’π’π’†π’”π’” heeft de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekregen en terecht ook! Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat het een positieve bijdrage levert aan een gelukkiger leven. 𝑴𝒂𝒂𝒓 π’˜π’‚π’• 𝒉𝒐𝒖𝒅𝒕 π‘΄π’Šπ’π’…π’‡π’–π’π’π’†π’”π’” 𝒏𝒐𝒖 π’†π’Šπ’ˆπ’†π’π’π’Šπ’‹π’Œ π’Šπ’?

𝑾𝒂𝒕 π’Šπ’” π‘΄π’Šπ’π’…π’‡π’–π’π’π’†π’”π’”?
Mindfulness is het vermogen om aandachtig te leven zonder (voor)oordeel. Het is de capaciteit om β€˜aanwezig’ te zijn in het nu, bewust te zijn van waar je bent en wat je doet. Het is een proces waarbij je meer bewust wordt van jezelf en je omgeving.

Mindfulness zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op je leven. Het werkt goed tegen stress, burn-out en spanningsklachten. Daarnaast verrijkt het je leven door de ontwikkeling van nieuwe inzichten in je eigen gedachten en patronen, het creΓ«ren van acceptatie en het maken van bewuste keuzes. Het verhoogt je productiviteit en helpt je meer te genieten van het leven, doordat je niet meer op de automatische piloot bezig bent. Dit zorgt weer voor een boost in je creativiteit en zelfvertrouwen.

Maar dat is niet alles. Je zult merken dat je minder snel geΓ―rriteerd raakt, meer rust ervaart, minder piekert, meer van je los kunt laten, betere relaties hebt met jezelf en anderen en beter kunt omgaan met hetgeen wat op je afkomt.

π‘΄π’Šπ’π’…π’‡π’–π’ 𝒍𝒆𝒗𝒆𝒏
In de eerste plaats is mindful leven een training om meer in het hier en nu te zijn. In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we automatisch: tandenpoetsen, traplopen, in de bus zitten, douchen. Wanneer we een dagelijkse route fietsen, letten we nauwelijks op de omgeving. Bij thuiskomst herinneren we ons dan ineens dat we eigenlijk hadden willen omfietsen om een brief op de post te doen. En als we zin hebben in iets lekkers, is het soms al op voordat we er erg in hebben, en zijn we vergeten om ervan te genieten. (Lees hier meer over in mijn vorige post β€˜Mindful eten’)

Steeds dwalen onze gedachten af naar dingen die ons bezighouden. Wat we allemaal nog moeten doen, hoe het toch komt dat we steeds maar ruzie krijgen met die ene vriendin, en wat we tegen die arrogante persoon hadden moeten zeggen maar niet gezegd hebben. Zo kunnen we zomaar een groot deel van de dag β€˜missen’, omdat onze gedachten in het heden of het verleden zijn. Wie lijdt aan depressies, angsten of pijn, heeft dat nog zelfs een tandje erger.

Mindfulness leert om er echt te zijn tijdens het fietsen, eten en ramenlappen. Elke keer als je gedachten automatisch afdwalen – en dat is heel vaak – breng je de aandacht op een vriendelijke manier weer terug in het nu: bij wat je doet, voelt en ervaart.

Dat heeft een aantal positieve gevolgen. Je houdt bijvoorbeeld minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat dat tot een oplossing leidt. Door jezelf te concentreren op alles wat er gebeurt in het nu, onderbreek je die gedachtestroom en geef je je hersenen iets anders te doen.
Tegelijkertijd worden je ervaringen een stuk levendiger en intenser door er je volle aandacht aan te schenken.
Wie aandachtig leeft, heeft zo meer oog voor het kleine geluk. Een fluitende vogel, de warmte van een douche, het gevoel van de zon op je huid: het heden heeft veel meer te bieden dan je denkt.

Een ander positief effect is dat je meer vertrouwd raakt met wat zich in je lichaam en je hoofd afspeelt. Stress voelen we bijvoorbeeld meestal pas aan het einde van de dag, als we naar huis gaan met hoofdpijn en pijn in onze schouders. Maar wie zich regelmatig concentreert op het heden, dus ook wat er in je lichaam gebeurd, merkt al eerder dat hij zijn schouders onwillekeurig aanspant.

Zo zie je dat π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’π’π’†π’”π’” en π’Žπ’Šπ’π’…π’‡π’–π’ π’›π’Šπ’‹π’ veel voordelen kent. Β 

Hierbij laat ik het voor vandaag.
Heeft u nog vragen?
Voel je vrij om me te benaderen via mijn e-mail adres info@travocoaching.nl
Of laat een reactie achter

Met sportieve groet,
Tanno
𝑻𝒓𝒂𝒗𝒐 π‘ͺπ’π’‚π’„π’‰π’Šπ’g

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu