Slide 3
Slide 3
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

𝑰𝒏𝒗𝒍𝒐𝒆𝒅 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔 𝒐𝒑 𝒋𝒆 π’ˆπ’†π’˜π’Šπ’„π’‰π’•
Heb jij tijdens stressvolle periodes ook meer zin in eten? En dan niet in een appel, maar in ongezonde snacks? Dan ben je in goed gezelschap: ongeveer 60% van de mensen is eenΒ emotionele eter.

Eten bij stress is eigenlijk een atypische reactie, want in tijden van stress neemt de eetlust normaal gesproken af. Dat heeft te maken met de vecht-of-vluchtreactieΒ reactie van je lichaam. Hoe komt het dan toch dat sommige mensen π’‚π’‚π’π’Œπ’π’Žπ’†π’ 𝒅𝒐𝒐𝒓 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔? En wat kan je ertegen doen?

Er zijn 3 manieren waarop stress kan zorgen voor gewichtstoename. Deze 3 zal ik uitleggen in deze post;

  • Toename van eetlust
  • Verhoging van de vetopslag
  • Meer eten door een emotionele eetstijl

𝑺𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔 𝒆𝒏 𝒋𝒆 π’ˆπ’†π’˜π’Šπ’„π’‰π’•
Hoe werkt aankomen door stress? Als stress chronisch is, heeft dat invloed op je lichaam en hormoonhuishouding. Het is dus niet zo’n gek idee dat het ook effect heeft op je lichaamsgewicht.
Bij stress komen de hormonen adrenaline en cortisol vrij. CortisolΒ wordt, zoals ik in vorige posts al meer heb uitgelegd, ook wel het β€˜stresshormoon‘ genoemd. Het klinkt misschien niet zo, maar cortisol heeft een belangrijke functie: het zorgt ervoor dat we in stressvolle situaties snel kunnen reageren, zoals wanneer je moet vluchten of jezelf moet verdedigen. Je bloeddruk gaat omhoog en er komt meer glucose (energie) beschikbaar in je bloed. Deze stressreactie is ook heel belangrijk bij koorts en ziekte. Het wordt pas een probleem als de stress chronisch is.

Een direct gevolg van chronische stress is dat jeΒ slechter slaapt.Β Zoals je weet en in mijn vorige post ook al hebt kunnen lezen, is een goede nachtrust ontzettend belangrijk, voor je gezondheid Γ©n voor je gewicht. Uit onderzoeken blijkt dat een slaaptekort kan leiden tot een hogere waardering van voeding, meer trek in ongezond en calorierijk voedsel, en een verminderde impulscontrole. Kortom, allemaal factoren die overeten in de hand werken.

π‘½π’†π’“π’π’π’“π’›π’‚π’‚π’Œπ’• 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔 π’ƒπ’–π’Šπ’Œπ’—π’†π’•?
Soms lees je ook dat stress de buik dikker kan maken. Hoe zit dat? Sommige studies laten zien dat stress inderdaad kan zorgen voor meerΒ buikvet. Onder invloed van cortisol worden er triglyceriden vrijgemaakt die in je visceraal vet worden opgeslagen. Hier kleven gezondheidsrisico’s aan, waardoor buikvet ook wel wordt gezien als hetΒ β€˜π™¨π™‘π™šπ™˜π™π™©π™š π™«π™šπ™©.
Dit klinkt allemaal als slecht nieuws voor de moderne-en-vaak-gestreste mens, maar gelukkig zijn er ook dingen die je zelf kunt doen: vooral op het gebied van ontspanning en omgaan met emotionele cravings. Emotie-eten is namelijk in de meeste gevallen een π’‘π’”π’šπ’„π’‰π’π’π’π’ˆπ’Šπ’”π’„π’‰ π’‘π’“π’π’ƒπ’π’†π’†π’Ž. Dat is goed nieuws, want daar heb je invloed op!

𝑺𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔 𝒆𝒏 π’†π’Žπ’π’•π’Šπ’†-𝒆𝒕𝒆𝒏
Als je een emotionele eter bent, zal je meer eten in tijden van stress. Heb je dus veel last van stress over een langere periode, dan zorgt dit ervoor dat je aankomt in gewicht. Maar hoe word je een emotionele eter? En belangrijker nog: wat kan je ertegen doen?
Volgens een theorie is emotie-eten aangeleerd vanuit de kindertijd. Als ouders hun kind bijvoorbeeld troosten met eten, dan leert het kind: als ik me slecht voel, dan helpt eten daartegen. Je kunt jezelf hebben aangeleerd om emoties op deze manier te negeren, waardoor er zogenaamdeΒ π™œπ™šπ™«π™€π™šπ™‘π™¨π™—π™‘π™žπ™£π™™π™π™šπ™žπ™™ ontstaat. Onze cultuur draagt er ook nog eens aan bij: wie heeft er niet eens een romantische film gezien waarbij liefdesverdriet wordt verzacht met een bak roomijs of ander lekkers?

Eigenlijk werkt emotie eten averechts. Als iemand niet lekker in zijn-of haar vel zit, kunnen ze last krijgen van eetbuien. Ze maken er op dat moment een gewoonte van om hun emoties te dempen met eten. Dat werkte op het moment zelf wel even, maar daarna voel je je vaak slechter. Door de schuldgevoelens die je ervaart na een eetbui, neemt je stress alleen maar toe, in plaats van af.Β  Het werkt dus compleet averechts.
Zo werkt emotie-eten vaak een snelle gewichtstoename in de hand. Het is een moeilijk patroon om te doorbreken, met name als je geen alternatieven ziet. Dat doorbreken begint bij bewustwording: wat gebeurt op zo’n moment van eetdrang? Welke gevoelens probeer je weg te eten? Hoe kies je een echte oplossing? In mijn vorige post kan je hier meer over lezen.
Als honger niet het probleem is, dan is eten nooit de oplossing!

𝑯𝒐𝒆 π’…π’π’π’“π’ƒπ’“π’†π’†π’Œ 𝒋𝒆 π’„π’‰π’“π’π’π’Šπ’”π’„π’‰π’† 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔?
De volgende 4 stappen kunnen je helpen om meer inzicht te krijgen in de bronnen van stress in je leven en hoe je hier anders mee omgaat. Vergeet niet: stress is een π’“π’‚π’‚π’…π’ˆπ’†π’—π’†π’“. Het geeft aan dat er iets in je leven zal moeten veranderen. Overeten is slechts een uiting van een ander probleem. Als je meer inzicht hebt in wat bij jou stress en overeten veroorzaakt, geeft dit je ook meer vrijheid om ander gedrag te kiezen. Bewustwording is de eerste stap!

𝑺𝒕𝒂𝒑 𝟏. π‘΄π’‚π’‚π’Œ 𝒆𝒆𝒏 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔 π’Šπ’π’—π’†π’π’•π’‚π’“π’Šπ’”
Breng in kaart welke bronnen van stress je in je leven hebt. Vul het lijstje de komende tijd aan op het moment dat je je bewust wordt van een stressfactor. Bijvoorbeeld stress op je werk, over keuzes die je hebt te maken, irritaties in je relatie, of andere zorgen. Kleine of grote zaken die regelmatig in je hoofd opkomen: het zijn allemaal bronnen van stress.

𝑺𝒕𝒂𝒑 𝟐. 𝑩𝒆𝒑𝒂𝒂𝒍 𝒋𝒆 π’ˆπ’“π’π’π’•π’”π’•π’† 𝒔𝒕𝒓𝒆𝒔𝒔𝒇𝒂𝒄𝒕𝒐𝒓
Kijk naar het lijstje dat je hebt gemaakt bij stap 1. Welke factor roept de meeste emoties bij je op? Daar ga je als eerste mee aan de slag.

𝑺𝒕𝒂𝒑 πŸ‘. π‘―π’†π’“π’Œπ’†π’ 𝒋𝒆 π’†π’†π’•π’ˆπ’†π’˜π’π’π’π’•π’†
Als je last hebt van je grootste stressfactor, wat doe je dan ter verlichting? Welke gewoonte heb je ontwikkeld om met deze stress om te gaan? Als je het dempt met voeding, grijp je dan vaak naar dezelfde producten, of wat er maar voor handen is? Doet het zich voor in verschillende situaties? Probeer op deze manier meer inzicht te krijgen in welk gedrag er gekoppeld is aan de emotie.

𝑺𝒕𝒂𝒑 πŸ’. π‘²π’Šπ’†π’” 𝒆𝒆𝒏 π’—π’†π’“π’—π’‚π’π’ˆπ’†π’π’…π’† π’ˆπ’†π’˜π’π’π’π’•π’†
Je hebt bepaald van welke stressor je het meeste last hebt en wat je in die situatie gewend bent om te doen. De vraag is: hoe effectief is deze gewoonte? Zijn er alternatieven die beter werken? Een ding is zeker: dempen met voeding werkt niet op de lange termijn. Wat wel? Het toelaten van je emoties. Zorgen voor Γ©chte ontspanning. Een uitlaatklep zoeken.
Misschien ben je gewend om te eten na een stressvolle dag op het werk, waardoor je voor het avondeten eigenlijk al genoeg hebt gehad. Het is de kunst om een echte oplossing te kiezen voor je stress. Als je werksituatie voorlopig niet verandert, kan je bijvoorbeeld bij thuiskomst een wandeling maken of ontspannende muziek opzetten. Ook mediteren kan je helpen om te ontspannen.

Je creΓ«ert een nieuw, effectief ritueel waarmee je je stress omlaag brengt!
Dat lukt niet van de één op andere dag. Het heeft tijd nodig om een goede balans te vinden tussen stress en ontspanning. Kijk of je de bronnen van stress kunt verminderen, of juist meer ontspannende activiteiten in je leven kunt brengen.

Hierbij laat ik het voor vandaag.
Heeft u nog vragen?
Voel je vrij om me te benaderen via mijn e-mail adres info@travocoaching.nlΒ 
Of laat een reactie achter

Met sportieve groet,
Tanno
𝑻𝒓𝒂𝒗𝒐 π‘ͺπ’π’‚π’„π’‰π’Šπ’g

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu