Slide 1
Slide 1
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow

๐‘ฎ๐’†๐’…๐’‚๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’” ๐’‚๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’“ ๐’‹๐’† ๐’†๐’†๐’•๐’…๐’“๐’‚๐’๐’ˆ
Heel vaak als ik mensen vraag wat hun opties zijn als het afvallen even niet gaat zoals ze willen en ze terugvallen in oude gewoontes, krijg ik dit soort oplossingen te horen;

  • Ik moet gewoon weer een plan maken en me eraan houden
  • Ik moet gewoon weer vakerย nee zeggen
  • Ik moet gewoon weer even minder snoepen
  • Ik weet het allemaal welโ€ฆ ik moet het gewoon even doen

De kern van de oplossing is dus eigenlijk:ย Ik moet het gewoon doen.
En ja, dat is waar!
Maar toch geloof ik niet dat deze oplossing vaak werkt. Dat komt omdat je met โ€˜ik moet het gewoon doen’ alles wat achter je ๐’†๐’†๐’•๐’…๐’“๐’‚๐’๐’ˆ zit plat slaat. En daarmee gaat de oorzaak van je neiging totย overetenย niet weg. Gevolg: je komt in gevecht met jezelf over eten. En dat is heel vermoeiend en niet motiverend.

Je gaat de strijd aan opย zelfcontrole. Die strijd win je alleen maar tijdelijk. Uiteindelijk geef je toch weer toe, want: niemand kan een leven lang streng zijn of afzien.ย  ik wil het wel, ik mag dit niet, ik moet afvallen. Dat is niet vol te houden.

๐‘พ๐’†๐’†๐’” ๐’๐’Š๐’†๐’–๐’˜๐’”๐’ˆ๐’Š๐’†๐’“๐’Š๐’ˆ
Het punt is dat als je steeds zegt โ€˜ik moet het gewoon even doenโ€™, en je doet het niet (of: het lukt niet), dan zit er wat achter. Altijd. De echte oplossing vind je waar de pijn zit. De kernvraag is dus wat er achter jouw eetdrang zit. Ga dat eens onderzoeken, wees nieuwsgierig!

๐‘บ๐’•๐’†๐’ ๐’‹๐’†๐’›๐’†๐’๐’‡ ๐’†๐’†๐’๐’” ๐’…๐’† ๐’—๐’๐’๐’ˆ๐’†๐’๐’…๐’† ๐’—๐’“๐’‚๐’ˆ๐’†๐’:
Wanneer krijg je precies eetdrang, wanneer geef je toe, wat gebeurt er dan, wat voel je daarbij? Wat is de trigger, wat speelt er in je leven, ben je ergens bang voor, boos over of verdrietig van? Heb je hier vaker last van, hoeveel last heb je ervan, heb je daar alleen in deze situatie last van, of ook in andere situaties, heeft iedereen er last van? Wat vind je nu zo moeilijk, wat denk je dat anderen denken, waar zie je tegenop? Etc.

๐‘ฝ๐’‚๐’• ๐’”๐’‚๐’Ž๐’†๐’
Vat vervolgens eens samen wat de echte oorzaak van je eetdrang is: waar zit de angst? Wat vind je echt moeilijk? Ga vervolgens bedenken hoe je met die oorzaak achter je eetdrang om kunt gaan, zรณnder over te eten. Soms is alleen dit inzicht al genoeg om ander gedrag te kiezen. Heb je meer nodig?

๐Ÿ‘ ๐’๐’‘๐’๐’๐’”๐’”๐’Š๐’๐’ˆ๐’†๐’
Je kunt altijd een van deze dingen proberen:

  • Defuseren van je gedachten en helpende gedachten oproepen
  • Experimenteren met โ€˜nieuw gedrag’
  • Verdragen / gevoelens toelaten

Deze drie dingen helpen je om zelf je eetgedrag te kiezen. Niet omdat het moet, maar omdat jij anders wilt omgaan met moeilijke situaties. Jij hoeft niet langer over te eten, want je pakt de echte oorzaak aan. Dat heeft blijvend effect.ย Je wordt รฉn blijft fitter als je deze vaardigheden beheerst.

๐‘ฌ๐’†๐’ ๐’—๐’๐’๐’“๐’ƒ๐’†๐’†๐’๐’…: ๐‘ญ๐’†๐’†๐’”๐’•๐’‹๐’†!
Vaak is het moeilijk om maat te houden op feestjes. Het is te gezellig, of het leven moet wel leuk blijven. Als je wil afvallen, moet je van mezelf vaak ook (of moet je juist dan) op zo’n feestje minder eten en drinken. Dat lukt meestal niet. Dan word je weer moedeloos. En als je jezelf dan weer wil oppeppen, zeg je vaak dingen als: โ€˜Ik neem me vanaf nu voor 2 wijntjes te drinken en daar houd ik me aan’.

Pas als je nieuwsgierig word naar de oorzaak van je eetdrang op feestjes, krijg je meer mogelijkheden. Misschien kom je er wel achter dat je eigenlijk bang bent om โ€˜saaiโ€™ te zijn als je niet mee drink. Je vind het misschien niet leuk dat je opvalt door nee te zeggen en aan het water zit. Maar je kan ook prima matigen als je daarvoor kiest.

๐Ÿ. ๐‘ซ๐’†๐’‡๐’–๐’”๐’†๐’“๐’†๐’ & ๐’‰๐’†๐’๐’‘๐’†๐’๐’…๐’† ๐’ˆ๐’†๐’…๐’‚๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’ ๐’Œ๐’Š๐’†๐’›๐’†๐’
Zeg eens vaker tegen jezelf: โ€˜Ik ben niet saai als ik nu water drink, ik zorg alleen beter voor mezelf. M’n vrienden weten heus wel dat ik leuk ben, en onbekenden kunnen me niet schelen. Ik ben geen puber meer’.

๐Ÿ. ๐‘ฌ๐’™๐’‘๐’†๐’“๐’Š๐’Ž๐’†๐’๐’•๐’†๐’“๐’†๐’
Ga eens oefenen. Eerst eens om en om wijn en water drinken. Je zult zien: niemand ziet het. Niemand let op jouw aantal wijntjes. Alleen jij bent er obsessief mee bezig. Waarschijnlijk ben je dus โ€˜bang’ voor niets: niemand vind je stom, gek of saai.

๐Ÿ‘. ๐‘ฝ๐’๐’†๐’๐’†๐’ (& ๐’๐’๐’”๐’๐’‚๐’•๐’†๐’)
Je zal er soms wel last van hebben. Dan voelt je leven minder leuk. Misschien vind je jezelf wel te saai en te gedisciplineerd. Probeer op zoโ€™n moment op te merken wat je precies voelt. Voel je je niet op je gemak, verdrietig of bang? Heb aandacht voor je lichaam en ademhaling. Dat is niet altijd even leuk om te voelen, maar merk op dat er verder ook niets ernstigs gebeurd. Het gaat altijd weer over. En dan is je leven, zonder dat je overat of er verder iets verandert, ook zo weer fantastisch. Zo gaat dat dus.

๐‘จ๐’‚๐’ ๐’…๐’† ๐’”๐’๐’‚๐’ˆ ๐’Ž๐’†๐’• ๐’‹๐’† ๐’†๐’†๐’•๐’…๐’“๐’‚๐’๐’ˆ
Wil jij blijven afvallen? Afvallen door gedragsverandering, vergt de bereidheid om โ€˜erin te duiken’. Onderzoek de echte oorzaken achter je eetdrang. En ga daarmee aan de slag. Dat is niet altijd makkelijk of leuk, maar wel heel effectief!
Alleen je eetgedrag veranderen is niet genoeg. Het is essentieel om ook eenย ๐’‚๐’๐’…๐’†๐’“๐’† ๐’Ž๐’‚๐’๐’Š๐’†๐’“ ๐’—๐’‚๐’ ๐’…๐’†๐’๐’Œ๐’†๐’ ๐’•๐’† ๐’๐’๐’•๐’˜๐’Š๐’Œ๐’Œ๐’†๐’๐’†๐’. Je kunt je gedachten, meningen en overtuigingen over eten en jezelf aanpassen. Dan moet je je eerst wel bewust worden van wat je nu denkt:

  • Wat zijn je gedachten en je gevoelens over eten en jezelf?
  • Wat maakt nu dat jij steeds te veel eet of dingen eet waar je niet blij van wordt?
  • Wanneer en waarom doe je dat? En hoe kun je dat anders doen?


Probeer dit te achterhalen en hiermee aan de slag te gaan.
Dan zal je zien, dat je veel minder snel gaat overeten.

Hierbij laat ik het voor vandaag.
Heeft u nog vragen?
Voel je vrij om me te benaderen via mijn e-mail adres info@travocoaching.nl
Of laat een reactie achter

Met sportieve groet,
Tanno
๐‘ป๐’“๐’‚๐’—๐’ ๐‘ช๐’๐’‚๐’„๐’‰๐’Š๐’g

ย 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.

Menu