Acceptatie en Commitment Therapie
(ACT)

Acceptatie en Commitment Therapie. Afgekort: ACT.

ACT is een stroming binnen de Positieve Psychologie. Waar de klassieke psychologie zich bezighoud met het constateren en behandelen van psychische ziektes, focust de positieve psychologie zich op het verbeteren van iemands levenskwaliteit. Je leert dus niet om positief denken. Dit is simpelweg onmogelijk omdat wij vanuit de ontwikkeling allerlei overlevingsmechanismen hebben die ons beschermen voor uitsluiting en gevaar. Maar je leert wel een gezonde relatie te bouwen met je gedachtes en psychologisch flexibel te worden. (zie foto)

 ACT houd zich dus bezig met het verhogen van de levenskwaliteit. Denk aan somberheidsklachten en burn-out’s. Maar ACT is ook geschikt voor mensen die meer zingeving willen in het leven, of meer uitdaging zoeken. ACT is hier een perfecte methode voor. 

Met ACT ga je terug naar jezelf en ga je opzoek naar wat er echt belangrijk is voor jou. De “Acceptatie kant” van ACT leert je accepteren dat dingen niet altijd te veranderen zijn. Zodra je leert accepteren, creëer je ruimte voor  de “Commitment kant“. Het daadwerkelijk oplossen van een probleem. 

Wat is de relatie tussen ACT en Gezondheid?

Of het nou gaat om afvallen, sporten of meer rust nemen; we weten vaak allang wat we meer of minder moeten doen. Maar toch lukt het vaak niet om dit vol te houden. 

Wanneer iemand een “flow” ervaart, ervaart iemand de perfecte verhouding tussen uitdaging en voldoening. Je wordt dus op de proef gesteld, maar het is niet te makkelijk of te moeilijk.

Wanneer iemand in een flow beweegt wordt zelfverzorging makkelijker, en lukt dit vaak ook beter. Een gezond levenspatroon heeft namelijk te maken met goede zelfverzorging en de ruimte nemen om er voor jezelf te zijn. Dit voelt een stuk prettiger met meer zelfliefde. Doormiddel van ACT gaan we opzoek naar jou waardes, en koppelen we hier kleine en simpele doelen aan zodat je sneller en makkelijk wordt blootgesteld aan wat jij belangrijk vind!

Wanneer iemand namelijk meer zelfliefde ervaart, wordt je gemotiveerd om goed voor zelf te zorgen. Dus ook goede voeding en sport.

Wil je samen met mij eens kijken wat ACT voor jou kan betekenen? Neem dan contact met me op!

Menu